Wij maken gebruik van twee versies algemene voorwaarden, namelijk: Voor orders die tot stand zijn gekomen door middel van het offerte traject gelden de volgende algemene voorwaarden:
Wij maken gebruik van twee versies algemene voorwaarden, namelijk: Voor orders die tot stand zijn gekomen door middel van het offerte traject gelden de volgende algemene voorwaarden:
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederlandelen
Pagina 1 van 15
Inhoud
ARTIKEL 1: DEFINITIES…………………………………………………………………………………………………………………………… 2
ARTIKEL 2: IDENTITEIT VAN DE ONDERNEMER ………………………………………………………………………………………… 2
ARTIKEL 3: DIENSTEN VAN DE ONDERNEMER………………………………………………………………………………………….. 2
ARTIKEL 4: TOEPASSELIJKHEID……………………………………………………………………………………………………………….. 2
ARTIKEL 5: AANBOD……………………………………………………………………………………………………………………………… 3
ARTIKEL 6: OFFERTE……………………………………………………………………………………………………………………………… 4
ARTIKEL 7: PRIJZEN ………………………………………………………………………………………………………………………………. 5
ARTIKEL 8: OVEREENKOMSTEN ……………………………………………………………………………………………………………… 5
ARTIKEL 9: INSCHAKELING VAN DERDEN…………………………………………………………………………………………………. 7
ARTIKEL 10: VERMELDINGEN EN KWALIFICATIES……………………………………………………………………………………… 7
ARTIKEL 11: LEVERING EN TERMIJN ……………………………………………………………………………………………………….. 7
ARTIKEL 12: UITVOERING………………………………………………………………………………………………………………………. 8
ARTIKEL 13: ANNULERING EN BEËINDIGING ……………………………………………………………………………………………. 8
ARTIKEL 14: VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER…………………………………………………………………………. 9
ARTIKEL 15: HERROEPINGSRECHT ………………………………………………………………………………………………………….. 9
ARTIKEL 16: KOSTEN IN GEVAL VAN HERROEPING………………………………………………………………………………….. 10
ARTIKEL 17: UITSLUITING HERROEPINGSRECHT……………………………………………………………………………………… 10
ARTIKEL 18: AANSPRAKELIJKHEID EN GARANTIE…………………………………………………………………………………….. 10
ARTIKEL 19: FINANCIERING………………………………………………………………………………………………………………….. 11
ARTIKEL 20: BETALING………………………………………………………………………………………………………………………… 12
ARTIKEL 21: DUURTRANSACTIES ………………………………………………………………………………………………………….. 12
ARTIKEL 22: EIGENDOMSVOORBEHOUD……………………………………………………………………………………………….. 13
ARTIKEL 23: INTELLECTUEEL EIGENDOM EN GEHEIMHOUDING ……………………………………………………………….. 13
ARTIKEL 24: WANPRESTATIE EN ONTBINDING……………………………………………………………………………………….. 13
ARTIKEL 25: OVERMACHT……………………………………………………………………………………………………………………. 14
ARTIKEL 26: KLACHTENREGELING…………………………………………………………………………………………………………. 14
ARTIKEL 27: BEVOEGDE RECHTER EN FORUMKEUZE ………………………………………………………………………………. 15
ARTIKEL 28: WIJZIGINGSCLAUSULE ………………………………………………………………………………………………………. 15
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederlandelen
Pagina 2 van 15
ARTIKEL 1: DEFINITIES
Panelen Centrum Nederlandelen
t.h.o.d.n. Panelen Centrum
Nederland BV: de ondernemer die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf;
Bedrijf: de onderneming die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.
Verder te noemen: klant;
Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep
of bedrijf en een overeenkomst (op afstand) aangaat met de
ondernemer. Verder te noemen: klant ;
BW: Burgerlijk Wetboek;
Overeenkomst: aanbod en aanvaarding tussen de ondernemer en klant;
Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer
georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of
diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend
gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor
communicatie op afstand;
Heroeppingsrecht: de mogelijkheid voor de klant om binnen de bedenktijd af te zien van
de overeenkomst;
ARTIKEL 2: IDENTITEIT VAN DE ONDERNEMER
Naam ondernemer: Panelen Centrum Nederlandelen t.h.o.d.n. Panelen Centrum Nederland B.V.;
Vestigingsadres: Hoepelweg 14, 8271 DE, IJsselmuiden;
E-mailadres: info@panelencentrumnederland.nl;
Telefoonnummer: 038- 2340 600;
Website: www.panelencentrumnederland.nl; KvK-nummer: 76267385;
ARTIKEL 3: DIENSTEN VAN DE ONDERNEMER
De diensten van de ondernemer betreffen het leveren en plaatsen van zonnepanelen in Nederland.
ARTIKEL 4: TOEPASSELIJKHEID
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en op alle overeenkomsten welke
gesloten worden met ondernemer.
- Algemene voorwaarden van de klant zijn niet van toepassing. Conform artikel 6:225 lid 3 BW zijn
de algemene voorwaarden van de ondernemer telkens van toepassing. Tenzij in onderling
overleg hiervan schriftelijk wordt afgeweken.
- Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene
voorwaarden aan de klant beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
voordat de overeenkomst (op afstand) wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene
voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de klant zo spoedig mogelijk
kosteloos worden toegezonden.
- De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met
ondernemer, voor de uitvoering waarvan door ondernemer derden dienen te worden betrokken.
- Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige
lid en voordat de overeenkomst wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs
elektronische weg aan de klant ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door
de klant op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederlandelen
Pagina 3 van 15
Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten,
worden aangegeven waarvan de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden
kennisgenomen en dat zij op verzoek van de klant langs elektronische weg of op andere wijze
kosteloos zullen worden toegezonden.
- Anders luidende voorwaarden maken alleen deel uit van de tussen partijen gesloten
overeenkomsten indien en voor zover beide partijen zulks nadrukkelijk schriftelijk zijn
overeengekomen.
- Het door de klant zonder commentaar accepteren en behouden van een offerte of
opdrachtbevestiging, waarop naar deze voorwaarden is verwezen, geldt als instemming met de
toepassing hiervan.
- Een klant ten aanzien van wie deze algemene voorwaarden van toepassing zijn geweest, wordt
ook geacht akkoord te zijn gegaan met het van toepassing zijn van deze algemene voorwaarden
op latere door klant gedane aanvragen, op latere door ondernemer uitgebrachte aanbiedingen,
op latere opdrachten van klant, op latere opdrachtbevestigingen van ondernemer, op latere door
klant met ondernemer te sluiten en gesloten overeenkomsten alsmede op alle overige latere
rechtsbetrekkingen tussen klant en ondernemer.
- Mocht enige bepaling van deze algemene voorwaarden naar het oordeel van de bevoegde
rechter niet van toepassing of in strijd met de openbare orde of wet zijn, dan zal slechts de
betreffende bepaling als niet geschreven worden beschouwd, maar zullen deze algemene
voorwaarden voor het overige volledig van kracht blijven. In plaats van een eventueel ongeldige
bepaling heeft te gelden een bepaling die de bedoeling van partijen het meest benadert.
- Het mogelijk niet van toepassing zijn van een (deel van een) bepaling van deze algemene
voorwaarden laat de toepasselijkheid van de overige bepalingen onverlet.
- Anders luidende voorwaarden maken alleen deel uit van de tussen partijen gesloten
overeenkomst indien en voor zover beide partijen zulks nadrukkelijk schriftelijk zijn
overeengekomen. Het door de klant zonder commentaar accepteren en behouden van een
offerte of opdrachtbevestiging, waarop naar deze voorwaarden is verwezen, geldt als
instemming met de toepassing ervan. Het mogelijk niet van toepassing zijn van een (deel van
een) bepaling van deze algemene voorwaarden laat de toepasselijkheid van de overige
bepalingen onverlet.
- Overeenkomsten worden eerst door schriftelijke bevestiging van de ondernemer bindend.
Aanvullingen of wijzigingen op de algemene voorwaarden of anderszins wijzigingen of
aanvullingen op deze overeenkomst worden eerst na schriftelijke bevestiging door de
ondernemer bindend.
ARTIKEL 5: AANBOD
- Het aanbod is vrijblijvend. De ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen.
Alle aanbiedingen, offertes, prijslijsten, termijnen voor uitvoering etc. van ondernemer zijn
vrijblijvend tenzij ze een termijn voor aanvaarding bevatten. Indien een offerte c.q. aanbieding
een vrijblijvend aanbod bevat en dit aanbod wordt door de klant aanvaard, heeft de ondernemer
het recht het aanbod binnen vijf dagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen.
- Alle schriftelijke aanbiedingen van ondernemer is geldig gedurende 14 dagen na dagtekening,
tenzij in het aanbod uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien de klant het aanbod niet binnen
de termijn heeft aanvaard, vervalt het aanbod, tenzij verlenging van het aanbod schriftelijk is
overeengekomen. Na het verval van het aanbod is ondernemer gerechtigd het aanbod te
wijzigen.
- Ondernemer mag uitgaan van de juistheid van alle door de klant bij de aanvraag verstrekte
gegevens.
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederlandelen
Pagina 4 van 15
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden diensten. De
beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de klant
mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een
waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke
vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
- Alle afbeeldingen, specificatiegegevens in het aanbod zijn ter indicatie en kunnen geen
aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst. Afbeeldingen zijn een
waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten.
- Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en
verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het
bijzonder:
× De prijs excl. belastingen;
× De wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen
daarvoor nodig zijn;
× Het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
× De wijze van betaling en uitvoering van de overeenkomst;
× De termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de
ondernemer de prijs garandeert;
× De hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het
gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een
andere grondslag dan het reguliere basistarief voor het gebruikte
communicatiemiddel;
× Of de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke
wijze deze voor de klant te raadplegen is;
× De manier waarop de klant, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in
het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien
gewenst herstellen;
× De eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan
worden gesloten;
× De gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze
waarop de klant deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen;
× De minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie.
ARTIKEL 6: OFFERTE
- De offerte wordt schriftelijk of elektronisch uitgebracht.
- In de offerte wordt in ieder geval vermeld:
× De roerende zaak en/of dienst;
× De prijs (exclusief BTW);
× De wijze waarop de prijs wordt berekend;
× Het moment en de wijze van betaling;
× Voor zover bekend: de datum en het aanvangstijdstip van de werkzaamheden
alsmede de globale aanduiding van de in redelijkheid te verwachten duur van de
werkzaamheden;
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederlandelen
Pagina 5 van 15
× Dat op de te verrichten werkzaamheden deze algemene voorwaarden van
toepassing zijn. Een exemplaar daarvan wordt met de offerte meegezonden of
wordt uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst aan de opdrachtgever verstrekt.
- De offerte wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk gedurende dertig dagen na
offertedatum.
ARTIKEL 7: PRIJZEN
- Indien tussen de datum van het sluiten van de overeenkomst en de uitvoering van de
overeenkomst door de overheid en/of vakorganisaties wijziging wordt gebracht in lonen,
arbeidsvoorwaarden of sociale verzekeringen, of zich koerswijzigingen voordoen ten opzichte
van de munteenheid van het land waarin de producten die worden verhandeld dienen te worden
afgerekend c.q. van de munteenheid van het land waaruit de producten die worden verhandeld
afkomstig zijn, is de ondernemer gerechtigd de hieruit voortvloeiende prijsverhogingen aan de
klant door te berekenen. Mocht tussen voormelde data een nieuwe prijslijst door de
ondernemer worden uitgegeven en in werking treden, dan is de ondernemer gerechtigd de
daarin vermelde prijzen aan de klant in rekening te brengen.
- Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden
diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btwtarieven.
- In afwijking van lid 1 kan ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn
aan schommelingen op de financiële markt en waar ondernemer geen invloed op heeft, met
variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel
vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
- Ingeval de klant een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of
bedrijf, geldt dat prijsverhogingen drie maanden na totstandkoming ervan in bovenbedoelde zin
mogen worden doorberekend c.q. in rekening gebracht. Bij prijsverhogingen zoals hiervoor in dit
artikel vermeld, binnen een kortere termijn dan drie maanden, is die klant bevoegd de
overeenkomst te ontbinden.
- In afwijking van lid 1 kan ondernemer diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan
schommelingen op de financiële markt en waar ondernemer geen invloed op heeft, met
variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel
vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
- Indien de prijs blijkt foutief te zijn gecalculeerd dient ondernemer de klant daarvan op de hoogte
te stellen. De klant heeft de mogelijkheid om alsdan van de overeenkomst af te zien, tenzij
ondernemer aanbiedt het prijsverschil voor haar rekening te nemen.
- Ondernemer is niet verplicht tegen de foutieve prijs haar diensten af te leveren.
- Aan kennelijke reken -, tel- of schrijffouten kan de klant geen rechten ontlenen.
- In het geval er geen prijs is overeengekomen, heeft ondernemer recht op een prijs vast te stellen
naar redelijkheid en billijkheid.
- Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast tarief overeenkomen.
× €50,00 per uur excl. BTW en reiskosten. Reiskosten worden gerekend als normale uren.
× € 0,43 per gereden kilometer.
× 10% loontoeslag buiten de normale werktijden (07.00 uur t/m 17.00 uur)
ARTIKEL 8: OVEREENKOMSTEN
- De overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de klant van het aanbod
en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederlandelen
Pagina 6 van 15
- Een overeenkomst komt pas tot stand indien klant en ondernemer de aanvaarding van het
aanbod, oftewel de opdrachtbevestiging, beiden schriftelijk ondertekend hebben.
- Indien de klant het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer
onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de
ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de klant de
overeenkomst ontbinden.
- Overeenkomsten en nadere overeenkomsten, welke niet schriftelijk zijn aangegaan, zijn eerst
bindend na schriftelijke bevestiging van de zijde van ondernemer.
- De verplichtingen van ondernemer gaan nooit verder dan door ondernemer schriftelijk is
bevestigd.
- Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische
en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en
zorgt hij voor een veilige web omgeving. Indien de klant elektronisch kan betalen, zal de
ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
- De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de klant aan zijn
betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn
voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op
grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij
gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere
voorwaarden te verbinden.
- De ondernemer zal bij het product of dienst aan de opdrachtgever de volgende informatie,
schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de klant op een toegankelijke manier kan worden
opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
× het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de klant met klachten
terecht kan;
× de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de klant van het herroepingsrecht
gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van
het herroepingsrecht;
× de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
× de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de
ondernemer deze gegevens al aan de klant heeft verstrekt vóór de uitvoering van de
overeenkomst;
× de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur
heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
- In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de
eerste levering.
- Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende
beschikbaarheid van de betreffende producten.
- Mondelinge toezeggingen zijn onder voorbehoud en niet bindend, tenzij achteraf door
ondernemer schriftelijk is bevestigd.
- Aanvullingen of wijzigingen op de algemene voorwaarden of anderszins wijzigingen of
aanvullingen op de aannemingsovereenkomst dient in overleg met ondernemer te geschieden
waarna dit schriftelijk bevestigd dient te worden.
- Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, is ondernemer niet gehouden om meer
werkzaamheden uit te voeren dan in de overeenkomst is neergelegd. De klant is verplicht om
medewerking te verlenen aan de uitvoering van de werkzaamheden en alle in verband hiermee
redelijkerwijs noodzakelijke voorzieningen te treffen, o.a. door het hebben van de benodigde
vergunningen en/of ontheffingen, het zorg dragen voor, het ter beschikking stellen aan alsmede
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederlandelen
Pagina 7 van 15
het bereikbaar hebben voor ondernemer van water, hulpkraan, gas, licht, elektriciteit 220-380
volt, hulp- en bedrijfsmaterialen, gereedschappen en veiligheidsmiddelen, één en ander in
deugdelijke staat, ruimte voor het plaatsen van keten, magazijnopslag, parkeergelegenheid,
goede en verharde aan- en afvoerwegen en een onder alle omstandigheden, ook voor zwaar
materieel, goed begaanbaar en toegankelijk werkterrein, waar zonder hinderlijke
belemmeringen kan
worden gewerkt, voorzien van een goed functionerend afwateringsysteem alles voor rekening en
risico van de klant.
- De klant is verplicht om zich te houden aan alle verpakkings-, etiketterings-, of andere
aanleveringsvereisten, die worden voorgeschreven in enige wet- of regelgeving dan wel die door
ondernemer worden gesteld.
- Wijzigingen in de overeenkomst kan tussentijds worden overeengekomen door beide partijen.
Partijen kunnen tussentijds overeenkomen dat de aanpak en omvang van de overeenkomst
en/of de daaruit voortvloeiende werkzaamheden worden uitgebreid of gewijzigd.
- Meerwerk zal door ondernemer in principe slechts dan worden verricht, indien door partijen
daaromtrent een schriftelijke nadere overeenkomst is getekend. Deze extra werkzaamheden
zullen door de klant worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van ondernemer. De klant
aanvaardt dat door wijziging van de werkzaamheden het overeengekomen of verwachte tijdsstip
van voltooiing van de overeenkomst kan worden beïnvloed.
- Indien naar het oordeel van ondernemer een wijziging in de uitvoering van de overeenkomst
nodig is om aan de verplichtingen jegens de klant te voldoen, is ondernemer bevoegd die
wijziging, naar redelijkheid en billijkheid aan te brengen.
ARTIKEL 9: INSCHAKELING VAN DERDEN
De ondernemer is bevoegd ter uitvoering van hetgeen overeengekomen is derden in te schakelen.
ARTIKEL 10: VERMELDINGEN EN KWALIFICATIES
De klant kan zich nimmer beroepen op vermeldingen en kwalificaties op/in de website, daar de
daarin gedane mededelingen met betrekking tot technische specificaties en uitvoeringsdetails en
dergelijke slechts bij benadering juist kunnen zijn. De klant kan zich er niet op beroepen dat het
uitgevoerde niet overeenstemt met eventueel getoonde modellen, daar deze modellen slechts bij
wijze van algemene aanduiding worden verstrekt.
ARTIKEL 11: LEVERING EN TERMIJN
- De door ondernemer opgegeven leveringstermijnen zijn indicatief en nimmer te beschouwen als
fatale termijnen. In geval van overschrijding van deze termijnen dient ondernemer uiterlijk
binnen twee werkdagen schriftelijk in gebreke te worden gesteld door de klant. De klant zal
ondernemer in dat geval een redelijke termijn moeten gunnen om alsnog aan haar
verplichtingen te voldoen. De klant heeft geen recht op vergoeding van enige schade, direct of
indirect en van welke aard dan ook, als gevolg van overschrijding van de overeengekomen of
door ondernemer genoemde leveringstermijn. De klant heeft in geval van overschrijding van de
leveringstermijn geen recht op ontbinding of opzegging van de Overeenkomst, tenzij de
overschrijding van de leveringstermijn zodanig is dat van Opdrachtgever redelijkerwijs niet kan
worden verlangd dat hij de Overeenkomst in stand laat.
- In geval de producten niet binnen de leveringstermijn worden afgenomen, is ondernemer
gerechtigd de betreffende Producten te factureren terwijl de Producten dan volledig voor
rekening en risico van de klant worden opgeslagen. Het risico ter zake de producten gaat in dat
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederlandelen
Pagina 8 van 15
geval over op het moment dat de ondernemer de producten op de overeengekomen wijze en
plaats voor aflevering aanbiedt.
- In afwijking van het bepaalde in artikel 24 lid 1 van deze algemene voorwaarden worden de
goederenrechtelijke gevolgen van het eigendomsvoorbehoud beheerst door het recht van het
land op welk grondgebied de producten zich op het tijdstip van levering bevinden.
- In geval van voor export bestemde producten worden goederenrechtelijke gevolgen van het
eigendomsvoorbehoud beheerst door het recht van het land van bestemming indien op grond
van dat recht het eigendomsvoorbehoud niet zijn werking verliest totdat de prijs volledig is
betaald.
ARTIKEL 12: UITVOERING
- De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het uitvoeren van de
werkzaamheden en zal het overeengekomen naar beste inzicht en vermogen uitvoeren conform
de eisen van goed vakmanschap.
- Ondernemer is gerechtigd om de werkzaamheden naar eigen inzicht uit te voeren, al dan niet in
gedeelten. Ondernemer is voorts gerechtigd om derden in te schakelen bij de uitvoering van de
werkzaamheden. Ondernemer zal hierbij wel zo veel mogelijk rekening houden met redelijke
wensen van de klant.
- Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, is ondernemer niet gehouden om de
werkzaamheden op zon- en (nationale) feestdagen uit te voeren.
- Als plaats van uitvoering geldt het adres dat de klant aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
- In geval van ontbinding zal de ondernemer het bedrag dat de klant betaald heeft zo spoedig
mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na ontbinding, terugbetalen.
- Opgegeven termijnen waarbinnen de dienst moet worden uitgevoerd, kunnen nimmer worden
beschouwd als fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij niet-tijdige
uitvoering dient de ondernemer derhalve schriftelijk in gebreke te worden gesteld. De termijnen
zijn vastgesteld in de verwachting dat er geen beletselen voor van de ondernemer zijn de
werkzaamheden uit te voeren.
- Bij uitvoering in gedeelten wordt elke fase als een afzonderlijke transactie beschouwd.
- De ondernemer is bevoegd om ter zake van de nakoming van financiële verplichtingen van de
opdrachtgever vooruitbetaling of zekerheid van hem te verlangen alvorens tot levering over te
gaan.
ARTIKEL 13: ANNULERING EN BEËINDIGING
- A. De klant doet afstand van alle rechten op ontbinding van de overeenkomst ex artikel 6:265
e.v. B.W. of andere wettelijke bepalingen tenzij annulering krachtens dit artikel is
overeengekomen. B. Het bepaalde onder sub A van dit lid is niet van toepassing ingeval de klant
een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
- Annulering door de klant dient schriftelijk te geschieden en is slechts mogelijk indien de
ondernemer daarin toestemt en vindt plaats met inachtneming van het volgende:
- Bij annulering tot 7 dagen voor de werkzaamheden is de klant ten hoogste 30% van de prijs
aan ondernemer verschuldigd.
- Wanneer er binnen 24 wordt geannuleerd of op de dag van de werkzaamheden zelf, is de
klant ten hoogste … van de prijs aan ondernemer verschuldigd.
- Bij annulering op de dag van de werkzaamheden zelf is de klant ten hoogte 50% van de prijs
aan ondernemer verschuldigd.
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederlandelen
Pagina 9 van 15
- De klant is voorts verplicht de ondernemer te vrijwaren tegen vorderingen van derden als gevolg
van de annulering van de overeenkomst.
- De ondernemer behoudt zich het recht voor om overeengekomen geheel of gedeeltelijk te
annuleren bij zodanige wijziging van wet, regelgeving, rechtspraak of (semi-) overheidsbeleid dat
nakoming in redelijkheid niet meer van ondernemer kan worden verlangd. In dergelijke gevallen
dient ondernemer de annulering schriftelijk aan de klant mede te delen. Deze is niet gerechtigd
om in dergelijke gevallen een schadevergoeding te vorderen.
- De klant is tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering van vrijwaart de
ondernemer ter zake.
- Tussentijdse beëindiging van een overeenkomst is slechts mogelijk indien partijen zulks
uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen of onder betaling van het verschuldigde bedrag tot
het oorspronkelijke einde van de overeenkomst, tenzij partijen schriftelijk een andere betaling
overeengekomen zijn.
ARTIKEL 14: VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER
- De klant zal ondernemer steeds tijdig alle voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst
nuttige en noodzakelijke gegevens of inlichtingen verschaffen en alle medewerking verlenen.
- De klant staat in voor juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan ondernemer
verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.
- Indien de uitvoering van de overeenkomst wordt vertraagd doordat de klant zijn genoemde
verplichting niet nakomt dan wel de door de klant verstrekte informatie niet voldoet aan het
bepaalde, zijn de daaruit voortvloeiende extra kosten voor de rekening van de klant en is
ondernemer bevoegd het daardoor noodzakelijke geworden meerwerk in rekening te brengen.
- De door de ondernemer uitgevoerde werkzaamheden mogen zonder schriftelijke door de
ondernemer c.q. door zijn leverancier verleende toestemming, niet worden gebruikt als toegift
en niet gezamenlijk met andere werkzaamheden tegen een totaalprijs worden aangeboden.
- De voor enig goed vastgestelde prijs of minimum prijs mag niet afwijken door het geven van
enige korting, tenzij deze door de opdrachtnemer c.q. zijn leverancier schriftelijk of bij publicatie
is toegestaan.
- De klant zal de opdrachtnemer voor iedere overtreding of niet strikte naleving van de in dit
artikel genoemde verplichtingen een niet voor korting of compensatie vatbare boete betalen van
ƒ 1.000,00 of € 455,00 onverminderd zijn recht om volledige schadevergoeding te vorderen en in
een zodanig geval aanvaarden dat de opdrachtnemer te zijner keuze het recht zal hebben
gesloten overeenkomsten te annuleren of ontbonden verklaren en/of de afnemer van verdere
uitvoering uit te sluiten, alles met recht op schadevergoeding zijnerzijds.
ARTIKEL 15: HERROEPINGSRECHT
- De klant kan een overeenkomst met betrekking tot het laten uitvoeren van de werkzaamheden
gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De
ondernemer mag de klant vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van
zijn reden(en) verplichten.
- De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd, of:
× als de klant in eenzelfde aanvraag meerdere diensten wenst: de dag waarop, de diensten
zijn verricht. De ondernemer mag, mits hij de klant hier voorafgaand aan het
aanvraagproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een aanvraag van meerdere
diensten met een verschillende uitvoeringstermijn weigeren.
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederlandelen
Pagina 10 van 15
× als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag
waarop de opdrachtgever, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het
laatste onderdeel heeft ontvangen;
× bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde
periode: de dag waarop de klant, of een door hem aangewezen derde, het eerste product
heeft ontvangen.
ARTIKEL 16: KOSTEN IN GEVAL VAN HERROEPING
- Indien de klant gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van
terugzending voor zijn rekening.
- Indien de klant een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk,
doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen.
ARTIKEL 17: UITSLUITING HERROEPINGSRECHT
- De ondernemer kan het herroepingsrecht van de klant uitsluiten voor zover voorzien in lid 2 en
- De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het
aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
- Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
× die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van klant;
× die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
× die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
× die snel kunnen bederven of verouderen;
× waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de
ondernemer geen invloed heeft;
× voor losse kranten en tijdschriften;
× voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de klant de verzegeling heeft
verbroken.
- Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
× betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een
bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
× waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de klant is begonnen voordat de
bedenktijd is verstreken;
× betreffende weddenschappen en loterijen.
- De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn exclusief btw.
ARTIKEL 18: AANSPRAKELIJKHEID EN GARANTIE
- De ondernemer kwijt zich van zijn taak zoals van een bedrijf in zijn branche mag worden
verwacht, doch aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade, met inbegrip van
gevolgschade, die het gevolg is van zijn handelen of nalaten in de ruimste zin des woords,
behoudens voor zover aan diens grove schuld, grove nalatigheid of opzet is te wijten. Eenzelfde
beperking geldt ten aanzien van personeelsleden of andere derden die de ondernemer
inschakelt.
- De ondernemer is nimmer gehouden tot vergoeding van indirecte schade van de klant,
waaronder begrepen maar niet beperkt tot stagnatie in de geregelde gang van zaken in de
onderneming van de klant, welke het gevolg is van of op andere wijze verband houdt met, een
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederlandelen
Pagina 11 van 15
fout in de uitvoering van de werkzaamheden door de ondernemer, behoudens opzet of grove
schuld van de ondernemer.
- Onverminderd het bepaalde in de overige leden van dit artikel wordt de aansprakelijkheid van de
ondernemer – uit welken hoofde ook – beperkt tot het bedrag van de netto prijs van de
uitgevoerde werkzaamheden of tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door haar
aansprakelijkheidsverzekering kan worden uitbetaald. Voldoening aan deze garantie geldt als
enige en volledige schadevergoeding, tenzij enig verzekering afgesloten door de ondernemer de
schade dekt.
- A. In alle gevallen is de termijn waarbinnen de ondernemer tot vergoeding van schade kan
worden aangesproken beperkt tot 6 maanden.
- Ingeval de klant een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of
bedrijf, geldt een maximale termijn van 1 jaar waarbinnen de ondernemer tot vergoeding van de
schade kan worden aangesproken.
- Indien er schade is ontstaan door het nalatig handelen van ondernemer, dient de klant de
ondernemer binnen 8 dagen hiervoor aansprakelijk te stellen.
- Zo door de ondernemer geleverde goederen door de fabrikant van een garantie zijn voorzien, zal
die garantie op gelijke wijze tussen partijen gelden.
- De klant verliest diens rechten jegens de ondernemer, is aansprakelijk voor alle schade en
vrijwaart de ondernemer tegen iedere aanspraak van derden ter zake van vergoedingen van
schade indien en voor zover:
× voormelde schade is ontstaan door ondeskundig en/of met instructies van de ondernemer
strijdig gebruik en/of ondeskundige bewaring (opslag) van de afgeleverde zaken door de
klant;
× voormelde schade is ontstaan door fouten c.q. onjuistheden in gegevens, materialen,
informatiedragers e.d. die door of namens de klant aan de ondernemer zijn verschaft en/of
voorgeschreven;
× voormelde schade is ontstaan door aanwijzingen van of namens de klant aan de ondernemer.
- Schade die ontstaat in de uitoefening van de werkzaamheden eerdere gedane werkzaamheden
die door derden zijn verricht. Indien daar gevolgschade uit ontstaat daar opdrachtnemer
werkzaamheden heeft moeten verrichten om dit correct uit te laten voeren is zij daar niet
aansprakelijk voor te stellen.
ARTIKEL 19: FINANCIERING
- Indien in de overeenkomst geen financieringsclausule is opgenomen komt het risico van het niet
verkrijgen van een eventueel benodigde financiering voor rekening van de klant.
- Indien de overeenkomst is gesloten onder voorbehoud van toekenning financiering kan de klant
zich slechts op het niet verkrijgen van financiering beroepen indien deze binnen 30 dagen na
ondertekening van de overeenkomst aan de ondernemer tenminste drie gemotiveerde
schriftelijke verklaringen van kredietverlenende instellingen heeft doen toekomen waaruit blijkt
dat deze instellingen weigeren aan de klant een krediet te verstrekken ter hoogte van het totale
orderbedrag of een gedeelte hiervan tegen de in het algemeen voor dergelijke kredieten door
deze instellingen gehanteerde voorwaarden. Bij gebreke daarvan is de klant gehouden de
overeenkomst na te komen.
- De ondernemer geeft de zaken met betrekking tot incasso uit handen aan Hendriks Incasso,
Postbus 44, 8256 ZG Biddinghuizen, KvK 69890196
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederlandelen
Pagina 12 van 15
ARTIKEL 20: BETALING
- Betaling dient te geschieden in euro binnen 14 dagen, voor zover niet anders is
overeengekomen, na de factuurdatum. Bij gebreke waarvan de klant van rechtswege (dus zonder
dat enige aanmaning of ingebrekestelling is vereist) in verzuim is.
- Betaling dient te geschieden bij opleveringen per pin of contant.
- De klant is in geval van verzuim over het factuurbedrag of het niet betaalde gedeelte daarvan
aan opdrachtnemer een vertragingsrente verschuldigd van 1,5% per maand te rekenen vanaf de
vervaldatum tot de datum van betaling.
- Eventuele bezwaren tegen facturen dienen binnen vijf werkdagen na factuurdatum schriftelijk
aan opdrachtnemer ter kennis te zijn gebracht, bij gebreke waarvan opdrachtnemer gerechtigd is
om reclames dienaangaande niet in behandeling te nemen. De aldus ingediende bezwaren
worden door opdrachtnemer in behandeling genomen, maar schorsen de
betalingsverplichtingen van de opdrachtnemer niet op.
- Indien opdrachtnemer de vordering in een gerechtelijke procedure, arbitrage of bindend advies
daaronder begrepen, aanhangig heeft gemaakt, is de klant gehouden de met de gerechtelijke
procedure gemoeide daadwerkelijk gemaakte kosten aan opdrachtnemer te vergoeden.
Hieronder zijn begrepen de kosten van advocaten, procureurs en procesgemachtigden alsmede
het aan arbiters of bindend adviseurs verschuldigde honorarium en het vastrecht. Het bepaalde
in dit artikel blijft van toepassing, ook indien voormelde kosten een eventuele
proceskostenveroordeling op grond van artikel 237 en verder van het Wetboek van
Rechtsvordering te boven gaan.
- Opdrachtnemer is steeds bevoegd om gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling of contante
betaling te verlangen. Opdrachtnemer is voorts steeds bevoegd om alternatieve
zekerheidsstelling te verlangen voordat zij tot verdere uitvoering van de overeenkomst overgaat.
- Bij gebreke van een tijdige betaling op enige factuur worden alle nog openstaande facturen, ook
die facturen waarvan de betalingstermijn nog niet is verstreken, direct opeisbaar.
- Verrekening of schuldvergelijking door opdrachtnemer is nimmer toegestaan.
- Ten aanzien van betalingen en verrekeningen is de administratie van opdrachtnemer te allen
tijde bindend.
- Indien ondernemer een betalingskorting verleent dient dit bedrag binnen de gestelde termijn
van lid 1 van dit artikel gehandhaafd te worden. Indien de klant de betaling niet binnen de
termijn voldoet wordt achteraf over het bedrag alsnog BTW afgedragen.
- De klant is over het factuurbedrag 4% rente en € 50,00 aan administratiekosten verschuldigd.
ARTIKEL 21: DUURTRANSACTIES
- De klant kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het
geregeld uitvoeren van diensten (elektriciteit daaronder begrepen), te allen tijde tegen het einde
van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen
opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- De klant kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het
geregeld uitvoeren van diensten (elektriciteit daaronder begrepen, te allen tijde opzeggen met
inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten
hoogste één maand.
- De klant kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
× te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in
een bepaalde periode;
× tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederlandelen
Pagina 13 van 15
× altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld uitvoeren
van diensten (elektriciteit daaronder begrepen), mag niet stilzwijgend worden verlengd of
vernieuwd voor een bepaalde duur.
- In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die
strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend
worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de klant deze
verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn
van ten hoogste één maand.
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld uitvoeren
van diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de klant te
allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand en een
opzegtermijn van ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld,
maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en
tijdschriften.
- Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-,
nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet
stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
- Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de klant na een jaar de
overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste een maand opzeggen, tenzij
de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur
verzetten.
ARTIKEL 22: EIGENDOMSVOORBEHOUD
- Alle benodigdheden die ondernemer gebruikt voor het uitvoeren van de overeengekomen
werkzaamheden, blijven te allen tijde eigendom van de ondernemer.
- Ingeval de ondernemer een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud, geldt de ter zake
gesloten overeenkomst als ontbonden, onverminderd het recht van de opdrachtnemer
vergoeding van schade, gederfde winst en interest te vorderen.
ARTIKEL 23: INTELLECTUEEL EIGENDOM EN GEHEIMHOUDING
- Alle rechten die voortvloeien uit intellectuele- en industriële eigendom alsmede auteursrechten
blijven bij de ondernemer berusten.
- Alle door de ondernemer aan de klant verstrekte tekeningen, documenten en gegevens blijven
eigendom van de ondernemer.
- Het is partijen niet toegestaan uit hoofde van de overeenkomst of anderszins ter kennis
gekomen bedrijfsaangelegenheden van de andere partij, in de ruimste zin van het woord, aan
derden bekend te maken, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij,
met uitzondering van publiekelijk bekende informatie.
ARTIKEL 24: WANPRESTATIE EN ONTBINDING
- Indien de klant op enigerlei wijze wanprestatie pleegt, zal hij daarvoor reeds in gebreke zijn
zonder dat enige ingebrekestelling vereist is.
- Onverminderd het bepaalde in de wet zal de ondernemer in geval van wanprestatie door de
klant het recht hebben de prestaties binnen de gesloten overeenkomst op te schorten of de
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederland
Pagina 14 van 15
overeenkomst geheel of ten dele zonder rechterlijke tussenkomst als ontbonden te verklaren,
zulks te zijner keuze.
- Onverminderd het bepaalde in de overige artikelen van deze voorwaarden wordt de tussen de
klant en de ondernemer gesloten overeenkomst ontbonden zonder dat rechterlijke tussenkomst
en zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn vereist, op het tijdstip waarop de klant in staat van
faillissement wordt verklaard, in staat van surséance van betaling wordt verklaard, liquideert,
door een derde is of wordt overgenomen, de klant voornemens is zich metterwoon buiten
Nederland te vestigen of door executoriale beslaglegging wordt getroffen, onder curatele of
onder bewind wordt gesteld of anderszins de beschikkingsbevoegdheid of
handelingsbekwaamheid met betrekking tot diens vermogen of delen ervan verliest, tenzij de
curator in het faillissement of de bewindvoerder ter zake van de surseance van betaling de uit de
overeenkomst voortvloeiende verplichtingen als boedelschuld erkent.
ARTIKEL 25: OVERMACHT
- Bij overmacht worden de leverings- en andere verplichtingen van ondernemer opgeschort.
Ondernemer is dan verplicht te leveren zodra dit redelijkerwijs mogelijk is.
- Ingeval van overmacht is de ondernemer gerechtigd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te
ontbinden zonder dat zij tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn.
- Onder overmacht wordt verstaan: elke van de wil van de ondernemer onafhankelijke
omstandigheid die deugdelijke nakoming van de overeenkomst tijdelijk of blijvend onmogelijk
maakt. In geval van tijdelijke onmogelijkheid heeft de ondernemer bovendien het recht haar
prestatie op te schorten zonder tot schadevergoeding gehouden te zijn.
- Als omstandigheden waarin sprake zal zijn van niet toerekenbare niet-nakoming zullen onder
meer worden verstaan: oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten
overheidsmaatregelen, staking en uitsluiting door werklieden of dreiging van deze e.d.
omstandigheden; verstoring van de ten tijde van het aangaan van de overeenkomst bestaande
valutaverhoudingen; bedrijfsstoringen door brand, ongeval of andere voorvallen en
natuurverschijnselen, een en ander onverschillig of de niet of niet-tijdige nakoming plaatsvindt
bij de ondernemer., diens toeleveranciers of derden die door hem voor de uitvoering van de
verbintenis zijn ingeschakeld.
- Ingeval de klant op enigerlei wijze tegenover de ondernemer in gebreke mocht blijven prompt
aan zijn verplichtingen te voldoen, bij staking van betaling, aanvraag tot (voorlopige) surséance
van betaling, faillissement, executoriale beslaglegging, boedelafstand of liquidatie van de
onderneming van de klant, wordt al hetgeen door hem uit hoofde van enigerlei contact aan de
ondernemer verschuldigd is, dadelijk ten volledige opeisbaar.
- Indien de ondernemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen
heeft voldaan, is ondernemer gerechtigd het reeds geleverde afzonderlijk te factureren en is de
klant gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke transactie.
ARTIKEL 26: KLACHTENREGELING
- De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt
de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd, volledig en
duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de klant de gebreken heeft
geconstateerd.
- Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend
vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere
verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord
Algemene voorwaarden Panelen Centrum Nederland
Pagina 15 van 15
met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de klant een meer uitvoerig antwoord
kan verwachten.
- Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost, ontstaat een geschil dat vatbaar
is voor de geschillenregeling.
ARTIKEL 27: BEVOEGDE RECHTER EN FORUMKEUZE
- Op alle rechtsverhoudingen voortvloeiende uit of verband houdende met de
vervoersovereenkomst is Nederlands recht van toepassing. met uitsluiting van de bepalingen van
internationale verdragen waaronder het Weens Koopverdrag, voor zover deze geen dwingend
recht bevatten.
- Eventuele geschillen zullen worden beslecht worden door de bevoegde rechter van de
Rechtbank Overijssel, zittingslocatie Zwolle.
- Alle in redelijkheid gemaakt gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, die het gevolg zijn van
niet-nakoming door klant van verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst komen voor de
rekening van de klant.
ARTIKEL 28: WIJZIGINGSCLAUSULE
- Ondernemer behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden eenzijdig en zonder
instemming van klant te wijzigen.
- Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze
zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd
van een aanbod de voor de klant meest gunstige bepaling zal prevaleren.